Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori
redakcja naukowa: Barbara Surma
format B5 / objętość 170 stron / oprawa miękka, klejona
ISBN: 978-83-927276-3-7
To co budziło tak wielkie zainteresowanie w metodzie Montessori, nazwano odkryciem dziecka lub inaczej kluczem do dziecka. Analizując koleje pierwszego wydania „Il metodo” , trzeba stwierdzić, że Maria Montessori wielokrotnie dokonywała zmian w swej metodzie. Świadczy to o ciągłej potrzebie badania rozwoju dziecka i szukania nowych możliwości jego odkrywania, sposobu jego uczenia się, nabywania różnych umiejętności, pamiętając jednak o zasadzie wolnego wyboru i własnej aktywności dziecka w przygotowanym otoczeniu. Dowodem na to, że spadkobiercy myśli pedagogicznej Marii Montessori podążają za dzieckiem, nie zatrzymują się na badaniach dokonanych w zeszłym stuleciu, jest niniejsza pozycja, której celem jest ukazanie, w jaki sposób pracuje się współcześnie z dziećmi, jak dziecko się uczy oraz jaka jest pozycja i rola nauczyciela montessoriańskiego w polskich placówkach.
Fragment
recenzji:
(...)
Książka stanowi starannie dobrany zbiór artykułów napisanych przez znawców
koncepcji Marii Montessori. Główną zaletą monografii jest ukazanie doktryny i
metody wielkiej włoskiej pedagog z różnych punktów widzenia. Rozważania
teoretyczne zostały uzupełnione przedstawieniem wyników badań nad skutecznością
metody Montessori, jak również relacjami z pracy dydaktycznej wykorzystującej tę
coraz bardziej popularną w naszym kraju pedagogikę. Lektura książki może stać
się inspiracją dla nauczycieli poszukujących twórczych metod aktywizacji
dziecka, dla rodziców pragnących lepiej zrozumieć swoje pociechy, dla studentów
zgłębiających różne koncepcje wychowawcze (...)
Dr hab. Jerzy Kochanowicz,
profesor Dolnośląskiej Szkoły
Wyższej