Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori
redakcja naukowa: Małgorzata Miksza
format: B5 / objętość: 144 strony / oprawa miękka, klejona
ISBN
978-83-954450-0-2
Lekcja ciszy jest niewątpliwie najpiękniejszym wynalazkiem dr Montessori
i całą wartość jej systemu, owocne wyniki
jej dydaktycznych poczynań można przypisać tej lekcji
Helena Łubieńska de Lenval
(...) Potrzeba dyskusji na temat znaczenia ciszy w rozwoju i wychowaniu człowieka jest wyjątkowo aktualna. Człowiek zanurzony we współczesności nierzadko dryfuje pomiędzy logo-, -ikono- i galenosferą… Co jest ważne? Jakie powinny być proporcje tego zanurzenia? Co sprzyja, a co przeszkadza w naszym życiu, abyśmy sensownie z jednej strony aktywnie żyli, z drugiej mieli szansę wyciszenia się i poprzez kontemplację wniknię-cia w samego siebie?
Pedagogika, a w szczególności pedagogika Marii Montessori, próbuje odpowiedzieć na te pytania (...).
dr Małgorzata Miksza
Fragment recenzji
Współczesny człowiekłowiek żyje w ciągłym
ruchu i hałasie. Zatem należy się zastanowić, czy cisza, która stanowi
przedmiot monografii zatytułowanej „Aktywność i cisza w pedagogice Marii
Montessori” pod redakcją Małgorzaty Mikszy może zainteresować Czytelnika
zanurzonego w świecie pełnym natarczywych dźwięków, które równocześnie sam
wytwarza. Po co mu cisza? I jak rozumieć ciszę? Jak ją odkrywać? Jak
wychowywać
do ciszy i przez ciszę? Na te pytania i inne związane z kategorią
ciszy rozumianą jako „vita activa – vita completativa” z sukcesem odpowiadają
Autorzy tejże publikacji. Jej dodanym walorem jest to, że koncentruje się na
ciszy odkrywanej w myśli pedagogicznej Marii Montessori i jej interpretacji.
Jest zebraniem w jedną całość założeń teoretycznych i praktycznych. Zatem każdy
zainteresowany znajdzie w niej coś dla siebie: praktycy – uzasadnienie swoich
działań, teoretycy – praktycznych rozwiązań. Cisza nie jest nudna i nie jest
środkiem dyscyplinującym. Cisza jest równocześnie momentem kontemplacji i
aktywnym działaniem.
dr hab. Barbara Surma, prof. AIK